Saturday, September 4, 2010

Kisah kuih GOYANG~



4 Sept 2010
Lebih kurang jam 11.30 pagi
Rumah Muk su, Shah Alam

Tak lebih tak kurang dari pukul 10 pagi, kami [ aku, Yan, Fazreen, dan Adik] bertolak ke pasar untuk membeli bahan2 untuk membuat kuih goyang. Eh, lupa nak khabo kan..aku call mak aku untuk dapatkan resepi asli dari mak..cayang arr kat emak~hehe

Tiba di sana, alhamdulillah kami dapat apa yang kami perlukan termasuklah pencetak kuih tersebut. Dalam kepala otak aku ni tak pikir ape2 pun. Yang aku tau kitorg nak buat kuih ni..nak try..jadi ke tidak belakang cerita. This is weird actually, because aku selalu pessimist bila saja menyentuh bab masak memasak nih..haish..wanita, bila kau mau berubah??ahhaahaa...

Di rumah.....
Usai membersihkan diri, aku turun ke dapur untuk memerah santan kelapa. Ikut cara mak laa, apelagi...sifu teragung tuh..hehe.Then, proses mengadun bahan2 pun bermula. Tapi nak start dengan yang mana dulu eh?? x tau laa pulak..ekeke~ Sebenonya, dah 2 tahun asenya mak aku x buat kui ni..dulu, bila dia buat aku takde aku kat umah ataupun time tu aku jarang turun dapur..tau2, tengok mak tengah goreng kuih ni, bahan dan cara terlepas sudaaa~

Makanya, gerak hati menyatakan pada aku supaya masukkan tepung beras bersama santan pekat. Gaul punya gaul, pecahkan telur sebijik dan kacau hingga sebati. Kemudian, masukkan secubit kapur [ ni anggaran shja, jgn banyak sangat sampai setengah sudu penuh...]. Mak kata, masukkan 4 atau 5 sudu besar tepung gandum untuk mejadikan kuah ni x lah terlau cair.

Okeh, sesi menggoreng sudah tiba..jeng3..cuak x cuak aku...kami pinjam dapur dari Cik Ros, jiran sebelah umah muksu. Dia pun x berapa experience buat kuih ni..lbey kurang aku je laa.. Okay, firstly, kene rendam pencetak tu dalam minyak yang panas supaya tepung yang dah siap dibancuh tu melekat padanya. Nak cerita satu persatu, rasanya boleh siap cerpen entry ni nnt..almaklumlah, aku ni bila dah start menulis lg2 ngan keyboard ni mmg laju je...

Pendek cerita, mula2 kami buat mmg tak jadi..still melekat pada pencetak even dah GOYANG banyak kali..haha...Bila dah x lekat bentuk pulak kureng nak ade arr..So, I call my mum again to ask why it is like that..Katanya, lekat tu mgkin sbb pencetak tu baru guna..pasal x membentuk tu sebabbya kitorg x sabar2 nak mengGOYANGnya..haha....aku pikir2, logiklah mak~

Experiment kuih ni kali yang lebih kesepuluh barulah rasanya jadi sama macam yang mak buat..tu pun ade aku tmbh sikit tepung gandum agi sbb cair sgt smpi x terbentuk+ gula juga...hurmm, pewarna kuning pun tambah gak sbb pucat kata mereka..

Gambar yang atas sekali tu, ade yg pucat, ade yang cantik...membuktikan bhwa kami ni memang first timer yer....

Gambar second, dah makin menjadi wey, suka+ lega ati cek ni..[bak kata ustaz Kedah]..elok sikit laa dibandingkan dengan yang mula2 tu. Itulah yang dinamakan BELAJAR..TRY AND ERROR + EXPERIENCE IS THE BEST TEACHER, EVER!!!

~Resipi Kuih Goyang~

Bahan2:

tepung beras sekampit
tepung gandum 4/5 sudu
telur sebiji
kapur secubit [agak2 laa sndiri..]
gula secukup rasa
santan pekat~> 2 biji kelapa
pewarna kuning


Dengan adanya resipi itu maka berakhir lah entry saya kali ini.
Kisah tamat.

p/s: malam ni nak rasa sendiri kuih hasil air tgn ni..credit kpd cik tukang merasa> tu yg exempted
pose je...
-kpd semua, jgn lupa mencuba resipi ini sempena Syawal yg bakal menjelma x lame lg...jgn risau krn masih ada masa~

No comments:

Post a Comment