Tuesday, September 29, 2009

Sedetik cuma, seketika mungkin...(Part 2)



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan-rakan yang masih lagi berpeluang merasai nikmat dan rahmat hidup di dunia ini.Syukurlah,kita masih lagi diberikan kesempatan untuk terus beribadat dan bertaubat kepada-Nya.Alhamdulillah,ucapan terbaik yang patut dilafazkan oleh seyiap insan yang bergelar Muslimin dan Muslimah.
Sebenarnya, pada kali ini saya ingin menyambung post saya yang terdahulu iaitu Sedetik cuma,seketika mungkin...(Part1).Baiklah,pada post yang lalau saya menceritakan pengalaman saya sewaktu bekerja di KFC Sec 18, jadi pada kali ini saya ceritakan tentang saya dan KFC Sec 2.Haa,kalau nak tahu,sebenarnya saya memang kan di pindahkan ke KFC tersebut sebaik sahaja ianya siap dibina.Kiranya,orang pertama la yang merasa kerja kat situ.Pada Awal bulan April,aku dan beberapa orang pekerja yang lain berpindah ke KFC baru tu.Kami bukanlah datang dari satu store yang sama,tetapi masih dalam satu area yang sama.Kawan2 semua tak kenal.Cuma tiga orang saja yang datang dari store yang sama dengan saya.

Ok, inilah kawan2 saya.Dari kiri tu Kak Amy,Munirah,Lina dan saya.KFC baru tu memang lebih cantik daripada KFC yang lama..(saje jer nak kutuk).Gambar tu diambil semasa kami baru saja selesai bergotong-royong membersihkan KFC yang fresh gitu.Ceh,nak bangga lah tu.Post saya masih lagi sama tapi kat tempat baru ni ala-ala senior gitu sebab cashier yang de experince cume ade 6 orang saje.Tu pun tak cukup sebab kaunter hadapan ada 4 dan 2 orang lagi diperlukan untuk menjaga drive -thru.Ehm,tu lah yang bestnye dan beruntung kerja kat situ sebab ade peluang nak belajar dan bertugas di kaunter drive-thru.Kat KFC lama tak de...untung sabut timbul,untung batu tenggelam(betol ke peribahasa aku ni?). Oleh sebab kekurangan cashier,maka terjadilah satu fenomena di mana kami dapat kerja Overtime.Wah,masih semangat lah kami bekerja demi menantikan gaji nutuk bulan itu.Yang paling best tu,Abg Ali(Back-up) pernah dapat kerja sampai 22 jam, dari pukul 8 pagi sampai 6 pagi pada hari seterusnya.Otai tak otai tu.YE lah,sape la yang nak lepaskan peluang depan.Dulu kat store lame tak dapat buat OT sebab ekonomi merundum.So, apalagi,bantai habis-habislah kitorang semua,termasuklah aku.Aku yang lama kerja cume 15 jam je lah tapi tu pun dalam record la sebab kat store lama boleh kerja maximum sampai 8 jam je.Aku masuk kerja shift morning terus sampai pukul 12 malam.Aku dapat rasa semua shift dalam satu hari.Penat memang penat tapi semangat tu orang kata mengatasi kudrat..haha.Tu baru first day kat situ,second day lagi dah mule rasa seronoknya kerja kat situ.Sebab staff2 yang supporting and understanding,manager yang caring..Ehm,ingat lagi aku pada satu yang memang busy giler sampai tak nampak pintu dari pukul 6 petang sampailah 12 malam.Pelanggan datang tanpa henti.Dan lebih menyedihkan lagi,Cume 3 kaunter je yang buka.Maka,terpaksalah si manager turun padang bersama gadis2 cashier.Pemberi semangat kami,Abg Ali selalu kata," apa yang penting?"kerjasama-jawab kami semua.Kadang-kadang memang lucu bila mengenangkan situasi tersebut.Dalam kesibukan yang teramat sangat tu,sempat lagi nak buat lawak.Ye lah, buat kerja jangan tension, nanti semuanya tak jadi.Di bahagian hadapan pula, kami sibuk melayan pelanggan yang masih berpusu-pusu da sabar beratur untuk membeli hidangan KFC.Aku yang dulu terkial-kial nak packing meal, da boleh jadi expert lak.Service makin bagus and speed makin laju..haha.Boleh kire otai gak laa dari yang lain. Hari demi hari,banyak kenangan manis yang tercipta di sana.Dan masanya telah tiba untuk aku berundur dari kerjaya ini.Jangan terkejut..bukan kerana aku dibuang kerja tetapi aku yang mohon berhenti demi melanjutkan pelajaran ke menara gading.Pada tanggal 8 Mei 2009,itulah kali terakhir aku memberikan pperkhidmatan di KFC tersebut.Memang sedih nak meninggalkan tempat yang paling banyak memberikan pahit manis dan asam garam dalam perkerjaan.Haa..ada lagi satu kisah yang tak dapat aku lupakan pada malam terakhir aku di situ.Semua staff da berpakat nak mandikan aku dengan tepung,mayonis dan cheese.Awal2 pagi aku masuk keje da kene warning baek punya,siap dengan manager lagi nak join..Sir Roslan.Aku buat2 cool je lah,aku pikir tak kan diorang nak cam tu kat adik kesayangan diorang kan..ceh,perasanlah pulak!Then,sampai lah malam aku bekerja hari tu.Dalam hati ada perasaan cuak nak balik dan menanti-nanti apalah nasib aku malam ni.Nak dijadikan cerita,aku dah berjaya melarikan diri pada ketika itu tapi pak cik aku lambat pulak ambik malam tu.So,disebabkan boring giler nak tunggu kat luar lame2,aku pun pergilah jengah ke kaunter druve-thru dari luar masa tak de customer.Aku kacau Sir Zul tengah kira duit kaunter.Abang Eddy dah jeling2 je kat aku tp aku cam lampi sket mase tu.Aku masih lagi cool masa die datang kat kami coz aku tak ingat die nak ambik kaunter.Bila dia datang dekat je kat pintu drive-thru tu,terus je dia lumurkan tepung kat muka aku dan pancutkan air tepung campur cheese kat baju..waa..padan muka aku..haha.Sape suruh cari penyakit? Itulah al kisahnya.



2 comments: