Monday, September 28, 2009

Nak pergi travel???

Hai, kawan2.Da lama rasanya saya x menulis pada ruangan ini.Walaupun esok saya ada exam B.Arab tapi perasaan untuk mencurahkan apa yang tersirat sangat kuat ketika ini.
Mungkin anda pernah terfikir untuk keluar pergi melancong ataupun lebih adventure lagi pergi travel.Haa..saya ada satu tempat menarik ubtuk dikongsikan dengan anda semua.Tahukah anda tentang Masjid Al-Hambra yang terletak di Granada?Kalau anda masih ingat pada bab tamadun Yunani Sejarah Tingkatan 5,masjid ini ada diceritakan serba sedikit oleh pengarang.Saya amatlah tertarik dengan seni binanya yang sangat cantik dan indah di samping panorama alam yang membuat mata sejuk mamandangnya.



Cuba anda lihat dan teliti gambar di atas.Terdapat satu kolam air pancut di tengah-tengah masjid ini,menjadikannya sangat unik dan menarik.









Dalam novel yang berjudul Sesuci Cinta karya Aina Emir.Saya baca novel ini ketika berada di tingkatan 4.Rasanya tidak perlulah saya menceritakan isi kandungan novel ini tetapi apa yang penting memang seronok dan menyayat hati.Biasalah tu,nama pun novel.Apa-apa yang terjadi pun,di akhir penceritaan pasti
bahagia yang menanti.




So,inilah novelnya.Cubalah baca novel ini dan anda akan tahu intipati novel ini.Apa kaitan novel ini dengan Masjid Al-Hambra?Haa..kalau anda nak tahu, di sanalah si heroin bertemu kembali dengan si hero setelah sekian lama membawa diri ke luar negara.

Di sini saya sertakan beberapa lagi tempat-tempat menarik yang ada di Paris.



Kalau anda berpeluang ke luar negara suatu hari nanti,pergilah ke tempat-tempat yang menarik di luar negara.Kata orang,jauh perjalanan luas pemandangan.Berikut saya sertakan beberapa gambar di Granada,Sepanyol termasuklah Masjid Cordova.







Inilah peta Sepanyol,sebuah negara yang penuh dengan sejaranya yang tersendiri.Untuk pengetahuan anda semua,Islam pernah bertapak di sini dan hal ini terbukti dengan adanya Masjid AlHambra dan Masjid Cordova di Granada.
Semoga informasi ini dapat membuka mata anda dengan lebih luas lagi tentang dunia luar supaya tidaklah nanti kita dikatakan seperti katak di bawah tempurung...jumpe lagi.

3 comments:

  1. salam..
    nice!!
    but adakh msjid cordova itu masih brfungsi sbg msjid??
    x kn??

    ReplyDelete
  2. rsenye x sbb lecturer aq kte jd tmpt mlwt je..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete