Monday, August 5, 2013

Saat diri Diuji

Pada hari Sabtu dan Ahad yang lalu (20-21 Julai), saya berkesempatan meluangkan masa bersama bisnes partner yang juga sudah saya anggap seperti kakak saya sendiri. Hampir dua bulan tidak ketemu dengannya. Banyak cerita-cerita yang dikongsi bersama. Masing-masing punya cabaran dan ujian yang terpaksa dilalui sendirian. Maklumlah, kami memang rapat sudah hampir 2 tahun aku mengenalinya. Susah senang kami tetap bersama. Dan persahabatan ini bukan sekadar di dunia, akan dipanjangkan sampai ke syurga.

Menjelang Aidilfitri kali ini, kami berniaga Kuih Kapit secara online dan offline. Sememangnya rezeki kami bila kak Shidah mendapat peluang perniagaan ini.

Kalau nak diceritakan dugaan dan cabaran sepanjang berniaga kapit ni...hanya Allah yang tahu. Tiada perkara yang mudah dicapai tanpa melalui sebarang ujian. Allah SWT sedang menguji kita. Saat kita diuji, dia melihat hambanya dengan penuh kecintaan. Kenapa perlu diuji sebegini? itulah persoalannya. Tanpa uijian, saya rasa saya tidak akan belajar susah payah untuk mencari rezeki halal, menangani emosi dan ketahanan fzikal. Semuanya itu memerlukan KESABARAN yang tinggi.
" ..boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah 2:216)"

Bagi saya, sesetengah ujian ada yang dirasakan kecil kerana saya sudah menghadapi ujian yang lebih hebat. Ada juga yang dirasakan sangat sakit dan pedih. Ibarat ibu yang meneran ketika bersalin ataupun ibarat anak burung yang baru mengembangkan sayapnya untuk terbang. Begitulah perumpamaannya. Kalau tak diuji, bagaimana kita sendiri hendak tahu tahap pencapaian kita...setuju? Analogi mudah, ujian bulanan atau peperiksaan tahunan yang cuma lah ujian dunia ciptaan manusia.

Setelah melalui sebulan Ramadhan yang bakal melabuhkan tirainya tak lama lagi, saya rasa amat bersyukur ke hadratNya. Banyak yang saya belajar setelah melalui beberapa fasa kehidupan. Hikmah Allah SWT sangatlah besar. Ada sebab kenapa Dia gerakkan hati saya untuk pilih berpraktikal di Batu Pahat (rumah). Kenapa? Dia mahu saya lebih kenal mak ayah saya sendiri dan eratkan hubungan kekeluargaan. Ada sebab kenapa saya berada di Pejabat Pusaka. Allah SWT nak temukan saya dengan Rakan Muda dan mulakan bisnes kuih kapit.


"Dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancangkan tipu daya (hendak membunuh Nabi Isa), dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya" (Al-Imran:54)

Merujuk kepada ayat 3:54 di atas, ia berbicara tentang betapa hebatnya dan bijaknya Allah dalam mematahkan rancangan jahat Yahudi yang kafir, sedangkan rancangan mereka itu sudah diatur dengan rapi.

Samalah dengan kehidupan kita di dunia. Kita selalu merancang sebelum melakukan sesuatu. Perancangan itu perlu kerana tanpa perancangan kita ibarat berjalan tanpa arah tujuan. Dalam keasyikan merancang itu, kita seharusnya ingat bahawa DIA yang menentukan segalanya. Di sinilah pentingnya DOA dan TAWAKAL. Mintalah kepada DIA supaya dipermudahkan segala urusan.

       Rabbi yassir wala tu'assir Rabbi tammim bil khoir
 (Doa mohon permudahkan urusan)

Harapan saya semoga saya lebih matang dan sabar dalam melalui kehidupan yang mendatang. Saya ibarat seorang pengembara dan pendaki gunung. Pasti ada cabaran dan halangan di sepanjang perjalanan saya ini. Kalaupun saya seorang pelayar, ujian utama saya ialah cuaca yang sudah pastinya kuasa Allah SWT.

p/s: Semoga kejayaan di dunia dan akhirat milik kita bersama, aminnn.





2 comments:

  1. semoga ieka terus matang dalam budi pekerti dan saat berbicara. selamat maju jaya! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih..Insyaallah semoga kata-kata, perlakuan dan pemikiran lebih terpelihara hendaknya..aminn

      Delete