Monday, August 26, 2013

JOM Beraya Rengit :D



Pada hujung minggu yang lalu, saya telah diserbu oleh geng Ahadan dan Kak Dell di rumah. Sebenarnya kedatangan mereka tak lah secara kejutan sebab saya memang jemput datang beraya. Cik Bro dan isteri, kak Nor memang berhajat nak ke rumah kampung saya. 

Ehsan gmbr dr Instagram: Raya ke3
Motif? Nak dapat feel duduk rumah kampung yang boleh membawa kembali nostalgia rumah pusaka mereka. Rumah saya sememangnya rumah pusaka. Maaf, bukan PUAKA tapi PUSAKA...[hehehe] . Rumah saya macam chalet, bak kata mak cik baru. Tempat praktikal saya ni Pejabat Puaka...hehehe dan ada kisah saka. 

Back to the story, Founder of Ahadan Coach ni sampai lah ke rumah saya lebih kurang jam 12 tengahari. Mak dan ayah tiada di rumah, pergi merewang tapi pagi2 lagi saya tolong mak buat mee hoon soto untuk sarapan dan sebagai juadah menjamu Cik Bro.

sampai2 je terus bergambar dulu...hahah takut lupe ambil gambar mcm saya semasa menziarah mereka tempoh hari.

Memang sembang santai lah mereka di teratak saya. Angin sepoi-sepoi bahasa menjemput tetamu dari Pasir Gudang ni. Kalau dah bosan dengan hiruk- pikuk rutin di bandar tu, eloklah datang ke kampung saya. Confirm tertidur lena bila disorongkan bantal hihihi. Baru saja semalam Pak Long (belah Ayah) balik beraya bersama isteri, anak menantu dan cucu. Mak kata, sampai2 je Kak Anis terus ambil bantal untuk baring di ruangan tv saya...orang dah lama tak balik kampung memang macam tu kott..hehe

Memang rezeki sesiapa yang datang rumah saya kalau sedang musim. Tak kisahlah musim apa pun. Kalau banyak bunga kantan dan daun kesum, kami jadikan ole-ole untuk tetamu. Kalau pisang banyak, dapatlah makan pisang goreng. Kebetulan, pokok rambutan belakang rumah sedang berbuah dan menanti masa untuk semuanya masak ranum. Tapi tak sempat masak semua pon kera dah rembat. Jadi, siapa2 yang datang atau nak makan silalah petik fresh dari pokok yer. Merasa juga anak Cik Bro rambutan fresh dari pokok. Rezeki mereka dapat bunga kantan. Eloklah kalau nak masak laksa ke, asam pedas ke dan lain lain.

Ahad pula, kak Dell dan mamanya datang beraya. Part yang ni memang kelakar kalau nak diceritakan. Bak kata Kak Dell, explorace raya...hehehe. Oleh kerana panjang ceitanya, kena sambung di entri baru.


No comments:

Post a Comment