Wednesday, July 3, 2013

Program Jaya Diri SK Sg.Tiram



percubaan pertama membuka tirai pada hari kedua...

Assalamualaikum sahabatku sekalian. 
Alhamdulillah, syukur dengan segala nikmat yang dikurniakan oleh-Nya dan masih bernafas dalam jasad ini hingga detik 1.40ptg...saat aku coretkan nukilan ini. Semoga sahabat2 semua dalam keadaan sihat wal'afiat hendakNya, diberikan kejayaan dan kebahagian di dunia dan di akhirat kelak...aminn

Ok, kali ni saya nak kongsikan pengalaman saya sebagai fasilitator bersama Ahadan Coach [ANCO] dalam Program Jaya Diri SKST, Kg Sg Tiram pada 28-30 Jun yang lalu. Agak menarik kali ini kerana saya diberi peluang oleh En. Kamarul @ Cik Bro untuk berkongsi pengalaman dengan adik2 di sana. 

Perasaan saya agak gemuruh. Biasalah kan, normal. Secara jujur saya tidak tahu bagaimana nak bercerita dan tidak berapa pasti pendekatan yang ingin saya bawakan. Jadi, saya mengambil keputusan untuk lihat dulu gelagat adik2 sebelum sampai slot saya. Paling terkejut, saya bole jadi sakit kepala bermula pada sesi riadah petang pada hari Jumaat. Entah dari mana datangnya, saya sendiri tak pasti. Dalam hati, mungkin sebab aku lapar kot... Ok, then lepas dinner tu, masih rasa berdenyut2 kepala ni. Hati saya kata, effect jerebu kot nak demam..batuk2 pon dah seminggu, semalam banyak kali bersin... Pada awalnya, slot dimaklumkan slot saya bermula selepas solat Isyak. Kepala masih lagi pening, saya kata boleh saja padahal Tuhan saja yang tahu rasa dan perasaan saya. Disebabkan Dia Maha Mendengar, maka slot saya ditunda ke hari seterusnya. Fuhhh....lega sket..

Bila saya cerita pada Cik Bro, barulah saya tahu punca saya jadi pening tu. Gelombang dari adik2 tu sangat tinggi dan saya tidak cukup kuat untuk menahannya. Saya memang nampak cool je, padahal terkejut juga lah jumpa adik2 hyper tahap dewa. Sah, saya masih mentah dalam dunia ni. Selama menjadi fasilitator dalam apa jua kem atau program, belum pernah dapat pengalaman macam ni. Sungguh tak sia-sia jadi fasi kali ni...hahahha

Secara keseluruhannya, slot saya lebih kepada spontan. Ade pros and cons bila buat cara ni. Kene lebih alert pada bahasa tubuh. Ada beberapa perkara yang perlu saya perbaiki dr segi crowd control, closing and keeping up the momentum. Dari segi content, saya berpendapat saya perlu lebih tersusun dan ada back-up plan. Untuk menarik perhatian audiens, rasanya perlu ade visual aids, lagu2 motivasi dan sedikit actions. Ye lah, orang kan lain2...ade yang visual, audio dan kinestetik. Macam saya, macam mana gaya pon presenter tu saya bole tertarik. Alhamdulillah, saya tahu kekurangan itu lebih awal dan boleh buat yang lebih baik pada masa akan datang.

Perkara baru yang saya belajar kali ini ialah koreografi yang bole diaplikasikan untuk senamrobik. Lagu yang digunakan memang catchy and interesting. Steps pun senang ingat. InsyaAllah boleh ajar fasi-fasi Smarts pula lepas ni...hahaha.


xi shua shua 3x woot2!

battle antara adik pompuan dan adik lelaki

adik2 lelaki punye leadar on stage...saya ingat JAWA jer hahaha [baju belang merah]

Kali ni saya tak berkesempatan nak ambil gambar dengan adik2 comel ni...ade satu dua tapi bukan dalam kamera saya...sayangnye...

Satu slot yang saya suka ialah menulis target keputusan UPSR di atas kertas. Aktiviti ini dijalankan serta-merta dalam kelas tersebut...yes, fast action fast result!  Saya sendiri buat perkara yang sama semasa di tahun6. Masih tergambar di ingatan saya tulisan tangan 5A UPSR di atas kertas manila card yang ditampal di dinding bilik tidur. Penuh juga dengan kata2 semangat untuk tatapan mata sendiri. Antaranya, semua A tak senang tapi tak mustahil...  Dalam sesi sharing bersama adik2, saya dengan jelas menyatakan hal ini. Dari segi ilmiah, ia berkait rapat dengan law of attraction. Apa yang kita lihat, kita dapat..dengan izin Allah SWT.



 




Catat target yang anda mahukan dgn JELAS dan NYATA

Modul yang saya rasa memang kebiasaan mana2 motivator atau trainer gunakan untuk menyentuh rohani para pelajar ialah sesi muhasabah diri. Tetapi kelainan dan keistimewaan yang ada pada Ahadan Coach ialah TERAPI AZAN. Sebelum ini, saya pernah dengar tetapi sepanjang alam persekolahan belum lagi punya pengalaman menjalani terapi azan ini. Eksperimen untuk diri sendiri telah saya lakukan semasa di KMMSS anjuran Smarts Coach .



ehh..chief [2nd row] menahan tangis yer...huhu

sedey bebenor adik ni...



Momen yang tak dapat saya lupakan ialah santai petang Sabtu a.k.a hari kedua. Kenapa? Pertama, sebab kami fasi2 baru berpeluang kendalikan aktiviti riadah dengan bantuan Coach Ali dan Ust Adzeem. Saya memang suka bab bahan-membahan dan mendajal orang. Tapi, kene sabar. Sayang kat adik2 comel ni...hahaha Bincang punya bincang, kami decide nak main game pisang goreng dan boomm negara. Tujuan utama nak rileks, simple dan santai mode.

memang keje saya datang program ambil gambar setiap momen

Tok guru nak duduk la pulak...asyik berdiri je ...kasi yg muda2 handle the games

kan dah cakap...mode santai beb!


 haa, lompat dik lompat!


 battle of pisang goreng begins...

boys vs girls

ust dok kasi terang game bom-mengebom ni...

Brazil

Korea

yang berkaca mata tu >> KP + Hockey Captain...nampak je nerd!

England
kanan >> Jepun
The last day, sempat la juga saya berkongsi pengalaman bersama adik2. Bukan senang rupanya nak berdiri dihadapan adik-adik walaupun tahap kefahaman berbeza. Itulah cabaran yang sebenar. Pandai mana pun kita, belum tentu kita berjaya menyampaikan sesuatu dengan cara yang mudah, menarik dan berkesan. Ku akui, boleh lost seminit dua tapi fikirkan bahawa diri ini berada di hadapan. This is my stage, dalam hati saya berkata.


Cikgu2 SK Sg.Tiram memang best. Sangat peramah dan hebat dalam bab2 melayan tetamu ni. Selama 3 hari 2 malam kami di sana, tak sempat perut kami nak bergendang. Bila saya tanya pada trainer, bole tengok tentati program? Nak tahu apa yang saya dapat? Tentatif makan...haa ambik kau! 

Yang tak best? First time makan kuih badak berendam...mmg sedap cuma lebih elok kalau makan masa perut kosong..hahahha. Mana tak nyer, lepas makan nasi kan. Saya suka masakan mak cik kantin...terbaekk! Hanya di Sg.Tiram...makan kuih badak berendam dalam polisterin.

sume happy makan nih..haha

kuih badak berendam Sg.Tiram



Fatin, saya dan Didi

ade gak gambar ngan adik2 ni...buat kenang-kenangan

Ok sekian, banyak dah bercerita ni...penulis mohon berehat seketika.
Minta diri semua.

No comments:

Post a Comment