Saturday, December 19, 2009

Muqayyam Nuqaba's Program 2009


Salam buat semua teman2 yang setia membaca luahan hati da fikiranku kala ini..
Lama rasanya jari ini tidak menekan papan kekunci laptop ini hatta kesibukan diri yang tidaklah dapat dielakkan lagi.Namun, hari aku cuba menulis sesuatu yang pastinya akan meninggalkan seribu satu kesan dalam diriku mahupun anda sekalian.
Pada 12 dan 13 Disember yang lalu, aku telah menyertai satu program anjuran Facilitator Representatives Committee(FRC) di Kem El-Azharr, Morib.Seperti yang dapat dilihat pada tajuk entry aku kali ni, itulah nama proram tersebut, di mana hampir semua faci yang dapat hadir berkumpul di sana untuk satu matlamat iaitu menigkatkan kualiti kepemimpinan dan ketahanan fizikal mahupun mental.
Alkisahnya bermula apabila pada malam perjumpaan beberapa hari sebelum kem tersebut, aku dengan beraninya telah menawarkan diri untuk menjadi MC program tersebut.Entah kenapa, begitu kuat sekali keinginan untuk mencuba sesuatu yang belum pernah aku rasai selama ini.Maka, jadilah aku sebahagian daripada keluarga committee sejak malam itu.Aku telah dimasukkan dalam team Programme Coordinator atau dalam singkatannya PC.Di sinilah bermulanya perkenalan aku dengan senior2 dalam team ni.Mereka ialah Kak Arifah, Kak Asma Amira, Bro HAmdi and Bro Zaki.Kalau nak tahu, memang segan giler bila masuk bilik diorang buat mesyuarat masa tu.Aku dengan stail sempoi kena sesuaikan diri dengan mereka yang hampir semua bertudung labuh dan berbaju kurung(bagi yang muslimah la)..uish..masak le aku!!Yang lagi aku risau adalah pandangan Brothers terhadap aku, ye laa aku x rupa cam faci pon.Hal ini terbukti apabila Bro Hamdi tanya aku "dari course ape?BEN ke?" Aku dengan cool sambil memberikan senyuman menjawab,"course Law,"."alamak, kene wat baik ni,"responsnye.Aku nak tergelak dengar statement tu.Tapi seyes laa aku cakap, Bro Hamdi and Bro Zaki memang otak giler2 meskipun mereka ialah Faci/naqib..tapi paling aku tak sangka ialah karektor sebenar Bro Zaki.Masa jadi Program Manager tuk Leaadtrain hari muke seyes je, tp hari ni memang aku kenal siapa dia sebenarnya.JAngan buruk sangka lak, dia tetap baik cume nakal sikit je..haha.
Dan tibalah hari yang dinanti-nantikan,12 Disember 2009 menjadi tarikh keramat tidak mungkin aku lupakan.Pertama kali menjadi MC bagi satu majlis formal yang besar(x de beso sangat pon,perasaan je kot).Memang agak gementar lah walaupun aku pernah banyak kali bercakap di khalayak ramai semasa di sekolah menengah dulu, prefect la katekan.Mungkin sebab dah lama tak practise kot."Announcing the arrival of..", teks yang x mungkin aku lupakan.Itulah saatnye kali pertama buat bende macam tu.Sepanjang mengendalikan majlis tersebut bermula dari Opening Ceremony,Talk bersama Ust Ismail Choong dan Closing ceremony yang tak formal, memang banyak kekhilafan telah aku lakukan terutama apabila masuk bab nama orang..tersasul kot..malu giler ble ngat balik wei tp aku cam xde perasaan laa mase tu..cool je n tabah.Caya laa Ika!!!(sorakan tuk diri sendiri). Kala itu, tak seorag pon manusia yang aku percaya faham hati dan perasaan aku walaupun ada antara committee yang meluahkan simpati padaku.Aku pun tidak tahu mana silapnya, mungkin sikap terlalu yakin sudah memakan diri atau aku yang kurang laihan dan pengalaman.Segala yang aku bayangkan dan rancangkan seperti tidak menjadi.Namun, aku sedar bahawa Allah juga sedang merencanakan sesuatu yang terbaik buatku, lalu tidak perlulah ia dikesalkan kerana pujangga pernah mengatakan 'setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya'.Itulah yang menjadi peganganku tiap kali aku rasa dunia seakan-akan hancur lebur lalu musnah.
Masa berlalu begitu pantas sehingga tidak terasa saat untuk pulang kembali ke kampus.Kalau anda semua nak tahu, hari terakhirlah yang paling tidak dapat aku lupakn.Mana tidak nya,ada aktiviti berkayak dan explorace tau..memang itu yang aku nantikan sejak tiba di sana..huhu.Apa yang menarik ketika itu, aku dapat satu group ngan Kak Arifah, Bro Hamdi and Bro Zaki.Tak payah agak laa, memang kitorang lah juara explorace tu..seronok giler lagi2 mase time makan tembikai dengan lahapnya dan sedikit perasa dan pewarna lumpur..haha.Bile keinginan tuk menang tu tinggi, satu dunia memang tak hengat lah..kelakar giler and what can I say, it's a very enjoyable moment.
Pada jam 3 petang, kami pun bertolak pulang ke Nilai.Dalam bas, aku seperti biasa massih mengenang kembali saat2 yang aku lalui sepanjang kem tersebut..sehinggalah aku terlena dibuai mimpi.


MySpace

MySpace

MySpace




Berdiri dari kiri:Dibah dan Wani.
Duduk dari kiri:Kak Ita, kak Azimah and me..


Dari kiri: kak Ummu, kak Khadijah,kak mira and kak arifah..



ni lah pak cik Isa yg jadi instructor kitorang..kelakar giler orgnyer..hua3


the exciting moments..

Dari kiri: Bro Zaki, kak....., kak Ummu.

Explorace bermula..

my group arrived first, led by Zaki..

ok, amek tembikai ni.cepat2!!
cepat makan ni..smpi licin..hrmm, sedapnyer!!!lumpur pun de gak..wawawa

ok, semua tunjuk 1 tau..cheese!!!

ok,skrg ni gaya bebas..freestyle...
Dari kiri:Bro....,Bro Hamdi, Bro Zaki,aku,kak....,Rai, Ain, kak Arifah and kak Ummu..

Sayang kat sume group mates!!!kita JUARA!!!
This is the most unforgettable memory I've ever had...so enjoyable...

Ok laa...jumpe lagi..all facis..

No comments:

Post a Comment