Thursday, February 24, 2011

Sashi Rekha patut dicontohi...


Siapa Sashi Rekha a/p Retnasamy?
Dia classmate aku dari form4 sampai form 5 kat Sains Johor dulu.
Dia sorang je non-muslim dalam batch aku.
Dia antara bebudak yang bottom 5 dalam kelas every exam or trial...mostly if not mistaken..
Dia pakai kacamata.
Dia lebih besar dari aku..
Dulu pernah join hoki since form 1 tapi stop masa awal form 3..
sebab dia rasa tak tahan training and nak fokus study.

Itu dulu..cerita 2/3 tahun yang lepas..

Sekarang...
Aku dengar dia dapat jadi Best Student STPM10...of Johore or Malaysia I'm not sure...
Tapi yang pasti kejayaan dia menarik perhatian hampir semua ahli Experimenters seantero dunia.
Rata-rata berbangga dengan hasil yang dituainya selama ni.
Nyata, terang lagi bersuluh...
usaha tanpa mengenal erti penat dan jemu membuahkan hasil yang lumayan.
Aku bangga dengan dia sebab tidak mudah putus asa..and keep on trying..that's the spirit.
Rite now, aku yang malu dengan diri sendiri..

Betul lah kata Tun. Dr. Mahathir;
'Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita
Melayu mudah lupa

Dulu bangsanya kerdil
Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya terpencil
Melayu mudah lupa
Tiada daulat
Tiada maruah
Tiada bebas
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Melayu mudah lupa
Sejarah bangsanya yang lena
Tanah lahirnya yang merekah berdarah
Ingatlah
Ingatlah
Ingatlah
Wahai bangsaku
Jangan mudah lupa lagi
Kerana perjuanganmu belum selesai'
Konkluusinya, aku perlu peka dengan duduk perkara yang sebenar..
aku kena buat satu lonjakan saujana untuk berubah..
Dr.Fadhilah Kamsah kata anjakan paradigma...

p/s: mlm ni ade frenly match ngan ATM..cam mggu lepas..dan kerja aku x siap lg dr td..aku pikir..masih lg draft jwpn...esok kena present..nmpk gayanya malam ni stay-up lagi..SABAR ITU IMAN

No comments:

Post a Comment