Saturday, May 3, 2014

The Stark...How Does It Starts



Pada 25-27 April, saya telah mengikuti satu Program Keusahawanan anjuran Entrepreneur Development Center (EDC) IIUM. Pada awalnya, saya hanyalah memenuhi jemputan rakan baik saya di STUFF yang juga merupakan ahli kelab Enactus (salauh satu kelab EDC). Memandangkan saya hanya ada satu kelas pada jam 8-9pagi, maka amatlah baik jika saya luangkan masa untuk aktiviti berfaedah serta dapat menambahkan ilmu keusahawanan saya, insyaAllah.

Hari pertama Gen Y  Entrepreneurship Fiesta

Dari pagi sampailah ke malam, kami dihidangkan dengan perkongsian daripada speakers yang sudah mencipta nama dalam bidang keusahawan, baik tempatan mahupun antarabangsa. Antaranya ialah Zamri Aminuddin ( Charisma Training & Consultancy), Hjh Famiza Zulkifli (Muslimah Manufacturing) dan Roy Azlan Hj Alias (international exposure). Ada perkara yang saya kira sebagai ulangkaji dan ada juga perkara baru yang saya belajar. 

Tiba-tiba, ada pengumuman tentang game/challenge pada keesokkan harinya yang membuatkan saya SANGAT TERUJA. Cuba teka.....Business Simulation ala-ala Apparentice Malaysia, episod jual ikan tu. Perrgh, memang dah lama tak buat offline promotion ni. Rindu masa2 dulu berbisnes EUMORA dgn team SAB Sdn Bhd. Apalagi, saya pun carilah geng untuk mendaftar secara berkumpulan. Tak sabar pula rasanya menanti cabaran hari esok. It is true that when you do business, you have more colours in your life. 

Hari kedua Gen Y  Entrepreneurship Fiesta

Sebelum tiba di Prima Gombak, kami diberi arahan untuk memberi nama kumpulan. Saya pun mula mencari idea untuk nama kumpulan dengan kaedah Metafizik. Ahli2 kumpulan saya secara tidak langsung melantik saya sebagai ketua, mungkin kerana senioriti dan pengalaman. Akhirnya, muncullah nama THE STARK yang diambil sempena nama Stark Industries dalam filem Iron Man. Saya bukanlah peminat tegar Iron Man, tetapi saya melihat Tony Stark sebagai satu karektor hero yang juga memiliki empayar perniagaan yang berjaya dalam cerita tersebut. So, setel dah nama kumpulan. Selepas sesi taklimat oleh penganjur, kami mula mengatur strategi dgn satu matlamat, iaitu mendapat KEUNTUNGAN TERTINGGI dan MENANG cabaran ini. Alhamdulillah, saya amat bersyukur kerana semua ahli pasukan saya sangat memberikan kerjasama dan kebetulan salah seorang daripada kami pernah menyertai cabaran sebegini suatu ketika dahulu. Jadi, banyak juga pengalaman beliau yang dapat membantu kami. Saya pula lebih menekankan konsep 'selling benefit to get profit' dan 'build up rapport with customers' berdasarkan pengalaman saya dalam perniagaam MLM. Bermula pada jam 10 pagi sehinggalah jam 4.30 petang kami berjual dari rumah ke rumah. Syukur kerana hampir semua barang2 yang diberikan habis terjual.

Pada sebelah malam pula, kami menghantar wakil ke dewan taklimat untuk sesi pembentangan pada keesokkan harinya. Saya mengambil kesempatan untuk makan luar bersama sahabat sebelum memulakan perbincangan bersama ahli kumpulan. Pada jam 10 malam, kami berkumpul di Bilik TV blok C Sumayyah untuk menyiapkan slide pembentangan dan beberapa video. Selesai pembahagian tugas, kami menyambung tugasan di bilik masing-masing.


Hari ketiga Gen Y Entrepreneurship Fiesta

Pada hari itu, saya bangun awal subuh dan terus siapkan video yang tertangguh akibat keletihan yang amat mlm tadi. Saya buat video guna Sony Vegas yang baru saya pelajari pada minggu sebelumnya. Saya buat yang basic saja. Yang penting smooth dan menarik perhatian penonton. Bila dah save rasa lega sebab sempat siap sebelum jam 9 pagi. Siap2 dan terus ke dewan. Sampai sana, saya fikir saya yang paling lewat. Rupa-rupanya, masih ramai yang belum hadir untuk sarapan terlebih dahulu. Apalagi, ambil sarapan, duduk dan terus buka PC untuk tunjuk video pada ahli kumpulan. Nasib lah, buat kerja last minit...video yang saya save td rupanya hanya save sebahagian saja. Ohh tidak !! Dalam hati tenangkan diri sendiri dgn mengatakan masih ada masa untuk buat yang baru. Apalagi, saya cuba sebaik mungkin untuk menghasilkan video seperti yang telah saya buat tadi. Alhamdulillah, walapun tak sesempurna yang awal, namun saya telah berusaha. Hasilnya tak lah begitu mengecewakan.

Kami dapat turn yang terakhir sekali untuk pembentangan. Oleh itu, kami dapat melihat kumpulan2 lain membentang dan menilai komen2 para juri supaya kami bisa melakukan dengan lebih baik nnt.
Save the best for the last !!

Sampai lah giliran kami untuk present. Saya mulakan dengan video pengenalan dan soalan kpd para hadirin. Motif untuk menarik perhatian..hahhaha. Paling menarik kerana kami berjaya membuktikan bahawa kami mampu menjual dengan harga yang mahal dan mencipta MARGIN PROFIT yang tinggi. Semuanya berkat usaha dan kerjasama kami sekumpulan. Video penutup juga tak kurang hangatnya kerana ritam rancak dan momen menarik yang sempat dirakam oleh kami.


Dipendekkan cerita, The Stark telah menjadi Johab dalam pertandingan ini. Kami menerima hadiah wang tunai sebanyak RM250 beserta keuntungan jualan yang kami peroleh dgn jumlam RM221. Agak berbaloi untuk dikongsi 4 orang dan sememangnya itulah yang kami inginkan. Buat sehabis baik kerana satu matlamat iaitu mempraktikkan skill dan mendapat keuntungan tertinggi. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...






No comments:

Post a Comment