Saturday, December 21, 2013

Kenangan di Kuala Medang


Assalamualaikum semua....semoga anda2 semua sihat dan bahagia di samping keluarga tercinta.
Dalam catatan diari saya untuk semester ini, ada cerita saya bawakan untuk anda dari Kuala Medang.
Buat julung2 kalinya saya berpeluang menyertai program Baktisiswa anjuran Lawsoc, persatuan pelajar Undang2 UIAM. Saya dapat kenal senior2 di AIKOL yg juga turut sama dalam program ini. Saya bukan selalu menyertai program kelolaan Lawsoc apatah lagi menjadi committee..reason? hrmm, no sense of belonging i guess...huhu..



Suasana kampung sangat mendamaikan...lega dapat hirup udara segar pada pagi yang indah...saat itu juga saya teringat kampung sendiri..

sempat berposing sebelum bertolak ke kawasan gotong-royong...sempoi2 jer rupenye kakak aku nih..hihihi

Motif tunjuk tapak tangan? kalau ada bdak2 Experiment5 ni mst dah kene saiko...TAPAK...hahah

kami tanam pokok bunga untuk projek lebah....seronok juga dapat genggam tanah 

Dah habis, kita bergambar lagi...pakcik2 ni sume sangat peramah dan suka bergurau...teringat Pak Cu dan ayah angkat yg bersaudara.

Malam jamuan dan kebudayaan, saya berkesempatan berborak dgn kak Yani...siap add dalam FB you..hahaha jgn memain, canggih dah sekarang ni...dan kami masih berhubung smpai sekarang....anak dia mmg comel!

saya geram dgn kecomelan mata adik ni...bergambar sebab nak amek aura comel..boleh kan? hehe

Yang ni lagi best...nak pergi ke perkampungan melayu di persisiran sungai...ok naik bot mmg best!

Tadaa! udara memang cool giler...SubhanAllah Maha Suci Allah 

Rasa juga air yg sejuk ni...mmg x kan ku lupa pengalaman sebegini
JKKK kg bercerita ttg penghasilan emping cara radisional yg masih digunakan sampai hari ini..
Terasa cam jakun jugak lerr...apapun, bagus untuk generasi muda mcm kami yang tak pernah jumpa bnda2 ni...
adat melayu yg perlu di kekalkan..

Live show menganyam beg...ni lah IKS kampung Melayu Kuala Medang

Sebahagian produk IKS yang dijual...saya beli beg anyaman tu...buah salak dapat makan fresh petik dari pokok...oleh kerana syok sgt makan, saya lupa amek gambar di kebun buah salak tu..haha

Game show pulak...gasing yo! nmpk senang tapi tak mudah..hehe

Kami berhenti lunch di pusat IKS, dijamu makan MEE SIPUT...dan sempat jugak saya tgok akak ni masak kuah nyer..sonang sgt ni...ceh, tak baik riak tau :D

Terbaik lahhh dapat keluarga angkat cam ni...nak balik pun dibekalkan nasi ayam...padahal dah lunch kali kedua nasi ayam selepas hadam Mee Siput td...itulah rezeki namanya...syukur Alhamdulillah

Comel kan adik angkat saya...hrmmm tgok laa kakak2 angkatnya...mana tumpahnye kuah kalau tak ke nasi..betul? 

Inilah family angkat saya, dah makan sesama, rewang sesama dan bergurau senda terutama dgn ayah...lucu sungguh Pak Teh ni...askar pencen okay hahah..nak balik dah..sedih pulak...motif? sbb bila balik kita akan kembali ke dunia nyata...realiti kehidupan..

No comments:

Post a Comment